Vuonna 2012 sekä vähittäiskauppa- että HoReCa-markkinat kasvoivat euroissa mitattuna, mutta markkinoiden volyymit eivät kehittyneet samaa vauhtia.
Koko vähittäiskaupan markkinoiden euromääräinen kehitys oli Päivittäistavarayhdistyksen mukaan 5,3 prosenttia. Vähittäiskaupan tuoteryhmät, joissa Saarioinen on mukana toimittajana, kehittyivät markkinoiden tahtia, noin kuusi prosenttia. HoReCa-markkinan kehitys oli vuonna 2012 euroissa mitattuna viisi prosenttia.
Saarioisten vähittäiskauppamyynti kasvoi noin prosentin verran. HoReCa-puolella myynnin kehitys oli -5 prosenttia. Valmisruokamarkkinoiden kysynnän heikkenemisestä sekä kovasta hintakilpailusta johtuen yhtiö jäi myyntitavoitteista.
Saarioisten osuus valmisruokamarkkinoista vuonna 2012 oli vähittäiskaupassa vajaat 40 prosenttia. Yritys on edelleen valmisruuan markkinajohtaja. HoReCa-sektorilla Saarioisten markkinaosuus oli noin 30 prosenttia.
Vuonna 2011 kiihtynyt keskustelu säilöntä- ja lisäaineista laantui vuonna 2012, mutta vaikutti vielä negatiivisesti valmisruuan kysyntään. Vuoden loppupuoliskolla näkyi kuitenkin jo merkkejä kysynnän elpymisestä.
Vuoden 2012 Saarioisten uutuustuotteista parhaiten menestyivät Iso häränpihvihampurilainen ja Herkkupizza. Myös annosaterioissa Siskonmakkarakeitto sekä Häränmurekepihvi ja kermaiset kasvikset myivät hyvin.
Muiden tuoteryhmien onnistumisista voidaan nostaa esiin salaattikastikepullon uudistus. Lihavalmisteissa raakamakkaroiden kysynnän kasvu jatkui.
HoReCa-sektorilla ravintola-alan kysyntä hiljeni vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä. Kysyntää heikensivät epävarmat työllisyysodotukset ja kuluttajien laskeva ostovoima. Saarioinen säilytti HoReCa-sektorilla markkinajohtajuutensa valmisruuissa, kypsissä lihoissa sekä marjajalosteissa. Uutuustuotteista parhaiten menestyivät kypsät jauhelihat onnistuneen laadunparannuksen johdosta sekä ylikypsät paistit.